Vart är firandet och hurrandet?

Jag blir så upprörd. Ja så börjar jag det här inlägget. Jag är upprörd för jag tittar aldrig på sport och jag bryr mig inte om eller följer något lag, med självklart undantag för hästhoppning... och fotbolls-VM. Fast under hästhoppningen sitter jag förtrollan, fotbollen kan jag zappa ifrån ibland.
Så igår läste jag på Tyras blogg att Rolf-Göran Bengtsson var nominerad till Jerringpriset och jag kom på att det var idrottsgalan så jag slår på ettan i precis tid att se när Rolf-Göran tar hem priset! Med rekordhög marginal dessutom! Jag blev glad då Rolf-Göran är listad världsetta och han förtjänade verkligen att vinna! Alla ställde sig upp och Malin Bayard blev tårögd och jag fick gåshud när publiken inte ville sluta klappa, en fin stund...


Oftast när något stort händer inom sportens värld så är det stora rubriker på löpsedlarna och när jag gick in på aftonbladet morgonen därpå förväntade jag mig ett stort reportage om Rolf-Göran och om idrottsgalan och förväntade mig att det skulle ligga längst upp på sidan.
Men nej. Jag fick scrolla ner en bit och där var ett reportage. Men det gick inte direkt i en glad ton och det har inget annat reportage gjort heller som jag läst idag. Jag förväntade mig gratulationer som alla andra vinnare får.

Men inte Rolf-Göran. För att han utöver en sport som tydligen inte anses som en sport inom sportvärlden. Alla sportfånar hånar honom och hästsporten, det värsta jag läst är ett inlägg Lasse Anrell skrev i sitt blogg. Tex:¨




Varför? Varför förminska och förlöjliga hästsporten på detta viset? VARFÖR?
Är det för att man rider? För att det är just en häst som är med och tävlar? För att det kanske anses som en kvinnlig sport?

Jag antar att Lasse Arnell aldrig suttit på en häst ännu mindre hoppat ett hinder?
Jag ska förklara för dig Lasse och alla andra som inte tycker att Rolf-Göran förtjänade att vinna priset:
Att rida och hoppa en bana i det tempo och på den höjden  och den nivån som Rolf-Göran gör kräver att man är i tipp-topp kondition, att hästen är i tipp-topp skick, att det finns ett samspel med häst och ryttare, att man ska kunna ta snabba beslut på kort tid samtidigt som man rider rätt genom att göra 6 saker samtidigt. Att överhuvudtaget tävla tillsammans med ett 600 kg tungt djur borde ge mer respekt, men nej. Kanske folk är rädda för hästar?
Att hästsporten är den enda sporten i världen som män och kvinnor är jämnlika i kanske medför att detta sportfånar till män hånar sporten? I hästsporten spelar det ingen roll vilket kön man har utan allt handlar om hur duktig ryttare man är.
Jag har börjat läsa Tyra Sjöstedts blogg mer nu när hon börjar ta upp ridningen igen vilket jag tycker det är riktigt roligt eftersom den är en av Sveriges största bloggar. Men inte ens hon fick skriva om sin älskade ridning utan att få kommentarer om hur tråkigt det var att läsa om hästen och ridningen så hon fick starta en ny blogg! Tråkigt, men skönt att slippa att negativa kommentarer ändå.

Det finns många som skrivit att hästen borde få priset då det är den som hoppar. En vän sa att hon hört en bra jämnförelse med hoppning och rally. Någon ska ju styra rallybilen för att ta sig fram eller hur? En rallybil behöver sin förare precis som en häst behöver sin  r y t t a r e  och är det en usel ryttare som sitter på ryggen kommer ekipaget inte långt, alltså är Rolf-Göran riktigt r i k t i g t bra på det han gör då han är rankad världsetta.

Jag tycker att visa sporter är riktigt löjliga, som tex golf då jag tycker att man ska kämpa och svettas när man utövar en sport. Sen att löpning är en sport tycker jag är rent ut sagt löjligt för alla kan träna upp sig till elitenivå inom löpning, om man skulle vilja det så länge kroppen håller. Men dessa sporter värderas högre än hästhoppningen tydligen.

MEN trots att det finns många negativa inlägg om gårdagen så vet jag att hästSverige jublar och jag är mycket glad att Rolf-Göran vann priset. Dock var han redan innan dess en vinnare i mina ögon och i många andras kan jag tänka mig. Det jag tyckte var kul att hästSverige gick in enade och röstade för att hela Sverige skulle se att Rolf-Göran som en vinnare också. Dock blev inte reaktionen som väntat, men det var en god tanke.

Jag vill bara säga att jag är stolt att vara en av alla hästmänniskor i Sverige! <3


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback