Sjukt vad dyrt

Jag har funderat lite på att flytta om något år, om det blir utomlands eller i Sverige vet jag inte än. Om det blir i Sverige vill jag ta med min fina pålla och har kollat runt lite på vad det skulle kosta och har hittat ett sjuka priser. Nu står hon i Skir vilket är väldigt naturfint och häst-tätt och har tillgång till ridhus, paddock och har mycket nära till Theleborg. Utevistelse från ca 6.30/7.30 - 19.00/21.00, tre utdodringar. Mockar själv och har ett utsläpp i veckan och ett insläpp på helgen. Ridhus och hö 15kg ingår och detta kostar mig 1500 :-/månaden. I början tyckte jag detta lät dyrt, men nu har jag insett vad jag får och är så sjukt nöjd att det inte kan mäta sig med pengen jag lägger.



Underbart fina skir!

Nu kollade jag lite i Sthlm och den värsta jag hittat var Östermalms ridskola (inte så förvånande dock eller hur?). Innan jag uttalar mig så har jag aldrig varit där så jag gör mina åsikter efter vad som står på hemsidan.
Att ha en häst inackorderad kostar 8900 kr i månanden!!! Helt sjukt dyrt, vilken summa! Då ingick visserligen mockning (2 ggr per dag?), 4 st fodringar, in- o utsläpp, utevistelse i hage och tillgång till två ridhus, 15 kg analyserat och noga utvalt hösilage o 3 kg havre.
MEN utevistelsen gällde för 1 TIMME i hage (eller 2 om man skaffade hagkompis?) så varför det är två mockningar är väl för att de står inne hela dagen. Stackars hästarna, om jag hade min häst där hade jag kännt att jag var tvungen att rida ut varje dag för minst två-tre timmar om dagen. Jag började läsa om denna ridskola för att Tyra Sjöstedt rider där och hon har skrivit två ggr att hennes häst blivit knäpp när han kommit ut - inte så konstigt?
Men så är det ju i storstäder, där finns inte tillräckligt med hagar tråkigt nog. Nej där skulle inte min pålla trivas, kanske om de skaffar en lösdrift, undra vad kostnaden skulle hamna på då? :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback